Wat heeft een stripkaart met de taxi in New York te maken?
Het verhaal gaat rond dat de taxi chauffeurs in New York vroeger gebruik maakten van de stripkaart om hun weg door het kaarsrechte wegennet van New York te vinden. Je had een rechte lijn en er stonden 2 streepjes (links, rechts of aan beide zijden van de lijn. Zo wisten de chauffeurs precies hoeveel straten ze rechtdoor moesten en wanneer naar links of rechts.
Of dit inderdaad de oorsprong is … Ik weet het niet, maar het is wel een logische verklaring.
Rechts zie je een voorbeeld van een stripkaart.
Je begint altijd onderaan met de eerste kruising en gaat dan telkens een strip omhoog.
Links of hieronder zie je voorbeelden van een normale kruising en 2 viersprongen met een iets ander uiterlijk. Met de stripkaart maakt het niet uit welke vorm een kruispunt heeft.
Het gaat om het aantal zijwegen.
De streepjes links van de lijn op de stripkaart laat je Links liggen en de streepjes rechts laat je rechts liggen.
Bij het bovenste voorbeeld laat je zowel links (L1) als rechts(R1) 1 weg liggen. Bij een normale kruising ga je dan rechtdoor.
Bij het onderste voorbeeld laat je Links 2 wegen (L1,L2) liggen. Op een normale kruising ga je dan rechtsaf.
Hieronder zie je een driesprong. Op de stripkaart laat je een weg links (L1) liggen.
De voorbeelden hebben allemaal een andere vorm maar laten duidelijk zien dat je bij elke driesprong dezelfde streep op de stripkaart gebruikt. Je ziet dat je op de ene driesprong rechtdoor gaat en op een andere naar rechts of schuin terug naar rechts.
Op een normale kruising of viersprong heb je altijd 4 wegen.
- De weg waar je vandaan kwam
- Twee wegen die je niet neemt (laat liggen)
- De weg waar je naartoe gaat.
Bij een stripkaart moet het aantal zijwegen altijd kloppen. Als dit niet het geval is ben je op de verkeerde weg en kan je het beste teruggaan naar de kruising waar je zeker weet dat je nog goed liep.
Dan nog een aantal speciale bolletje pijltjes, om verkeerd lopen te voorkomen.
Hieronder/naast een brug, viaduct en busbaan.
In de route van Poolnachthike geven we bruggen, viaducten en busbanen altijd aan.
Mocht je dus over een brug lopen, dan moet deze ook in de route staan,
Hierbij nog een voorbeeld van een vijfsprong
En een kruising met een dubbele zijweg of waar twee kruispunten zo dicht op elkaar liggen dat het duidelijker is om deze als een weer te geven.
.Als je deze tips volgt kan het eigenlijk niet meer misgaan met de Stripkaart.
Volgende week vertel ik meer over de Kompasroute.